воскресенье, 6 декабря 2015 г.

Шляхи підвищення мовної активності на уроках англійської мови

Шляхи підвищення мовної активності на уроках англійської мови.
         Сучасне життя ставить перед учителем великі завдання: давати підростаючому поколінню глибокі і міцні знання, виробляти вміння і навички застосовувати їх на практиці, формувати світогляд. Для цього вчителю треба удосконалювати методи та прийоми навчання, зробити учня головною дійовою особою на уроці, щоб він наполегливо оволодівав іноземною мовою спільно зі своїми товаришами при допомозі вчителя.
           Оволодіти мовою – значить, в першу чергу, оволодіти навичками говоріння. Під навичками говоріння маються на увазі навички озвучування висловлювань, навички оперування лексичними одиницями та навички граматичного оформлення речень.
Кожен урок має будуватися з урахуванням як загальнодидактичних принципів навчання іноземної мови (наочності, посильності, доступності, проблемності тощо) так і методичних принципів (мовленнєвої спрямованності, спрямованності на особистість, ситуативності, новизни).
Саме цими критеріями я керуюсь готуючись до уроку.
Схема.
            У своїй роботі я намагаюсь застосовувати такі прийоми навчання, які сприяють підтриманню інтересу учнів до іноземної мови, допомагають залучити всіх учнів до мовленнєвої діяльності, підвищують ефективність уроку.
             До таких прийомів належать : навчальні ситуації; мовна зарядка; ігри, в тому числі рольові; бесіди на теми, пов’язані з інтересами учнів, їх життєвим досвідом, безпосереднім оточенням.
     Великі можливості для підвищення ефективності уроку має його початок. Треба зосередити увагу учнів на темі розмови, дати їм можливість уважно слухати один одного і одночасно думати про те, як би вони самі відповіли на питання. Наводжу приклад розмови з учнями на початку уроку.( 11клас, тема “Inventors and Inventions”):
                  T: Do you like listening to the radio, (watching TV, working with computer)?
                  P: Yes, I do.
                  T: Do you know when, where and how TV, (radio) was invented?
 The reason I asked you the second question is that today we are going to speak  about inventions and inventors.
Відповідно до нових державних стандартів англійську мову почали вивчати в 1 класі. Метою вивчення іноземної мови є формування в учнів комунікативної компетентності з урахуванням комунікативних умінь, сформованих на основі мовних знань і навичок, оволодіння уміннями та навичками спілкуватися в усній і письмовій формі з урахуванням мотивів, цілей та соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях.
      В початковій школі, наприклад, на початку уроку я заходжу до класу і пропоную учням вишикуватися в шеренгу і назвати, хто який по черзі стоїть. На перший погляд завдання дуже просте,але цікаве, непомітно для себе діти налаштувалися на урок іноземної мови, заодно повторили порядкові числівники.
Такий початок створює робочий настрій в учнів.
      Позитивний ефект при підготовці до монологічного мовлення дає і навчальна ситуація. Використання навчальної ситуації на уроці може слугувати різним цілям навчання: розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, допомагає засвоєнню лексичного і граматичного матеріалу, є засобом перевірки розуміння прочитаного і т.д. Хотілося б нагадати про ті вимоги, які ставляться перед навчальною ситуацією.
       Вона повинна бути (по можливості) адекватною реальній ситуації спілкування; виховувати в учнів уважне ставлення до однокласників, почуття дружби, ініціативності; повинна стимулювати мотивацію навчання; викликати в учнів інтерес до завдання, бажання добре його виконати.
       Пропонуючи ситуацію спілкування, я враховую мовну підготовку учнів, вирішую питання про те, яка допомога буде надана менш підготовленим учням.
        Наприклад, у 6 класі при вивченні теми “Books in our Life” пропоную ситуацію: Youve got a new pupil in your class. He hasn’t been to your school library yet. Tell him where your library is situated, when it is open, what books he may find there.
 Під час вивчення теми “Welcome back to school” у 3 класі налаштовую учнів на монологічне мовлення по етапно: спочатку учні відповідають на питання вчителя, потім в парах складають діалог і по завершенню уроку, учні можуть розповісти про свій улюблений день, предмет і т.д.
-         What is your favoourite day?
-         What is your favourite lesson?
-         Why do you like it?
Виконавши ряд підготовчих завдань учні вільно розповідають про свої вподобання.
В своїй роботі я також не забуваю про засоби наочності: тематичні малюнки, іграшки, використання відеофільмів а також аудіоресурсів.
Працюючи з тематичними малюнками, також використовую ситуації. Відомо, що робота за малюнками є одним з найбільш розповсюджених способів створення ситуації на початковому етапі навчання. Вона складається ніби з двох етапів: спочатку це опис того, що учні сприймають зором, а потім відбувається більш глибоке проникнення в ситуацію. На практиці це виглядає так.
          Коли учні навчились вільно описувати те, що вони бачать на малюнку, я ставлю перед ними додаткові завдання: розповісти все, що вони думають про той чи інший персонаж чи оточення.
Так у 3 класі під час вивчення теми «We are different», учні розглядаючи героїв мультфільмів доповнювали речення про них,
-         Her name is…Cinderella
-         She is…kind and beautiful
-         She has got…long blond hair
-         She is wearing….dress
По завершенню завдання я пропонувала дітям розповісти про свого улюбленого героя.
Різновидом мовних вправ є створення ситуацій з опорою на мовні зразки. Тут перед учнями ставиться завдання – придумати ситуацію, в яку б органічно впліталась подана лексика. На дошці записуємо декілька виразів. Учні складають невелику розповідь, де використовують ці вирази.
Наприклад під час вивчення теми у 6 класі “Sport in Our life” пишу на дошці вирази: sport, the best player, sport club, 3 times a week, go in for…. Учні складають розповіді по даній темі.
          Ефективною також є робота в малих групах. Це є одним із елементів інтерактивних форм навчання. Учасники, розділені на маленькі (4-7 осіб) групи, обговорюють у них поставлену проблему, а потім представляють результати всім учасникам. Найбільшою перевагою дискусії в малих групах є можливість активної участі в ній усіх присутніх. Завдання для груп можуть бути як однакові, так і різні( однак, в такому випадку вони мають стосуватись різних аспектів однієї теми).
     Форма звіту груп залежить від групи, теми та винахідливості ведучого. Звітом може бути усне повідомлення, список, складений на великому аркуші паперу, малюнок і т. п. Щоб поділити клас на групи, заздалегідь готую картки із зображенням, наприклад, символів кожної пори року (сніжинки, підсніжника, сонячних променів та осіннього листка).
Під час вивчення теми “Art ” у 11 класі розподілила клас на 4 групи і кожна група повинна була підготувати усне коротке повідомлення по темі: Music, Literatute, Cinema, theatre, на основі тематичних малюнків та сталих виразів по певній темі.
       Іще одним ефективним методом розвитку навичок монологічного мовлення, тобто навичок звязного мовлення, є переказ тексту. Переказ тексту - не механічна вправа, тому учні повинні навчатись йому свідомо.
       Перед тим як переказувати текст, треба дуже довго готуватись – виконувати вправи, які допомагають учням перейти від механічного заучування до самостійного висловлювання.
        Існує ряд вправ, які спрямовані на розвиток навичок звязного висловлювання власних думок. Всі вони мають свою специфіку і застосовуються в різних комбінаціях на різних етапах навчання. Але їх можна розділити на 2 групи:
1.                             Вправи, що допомагають засвоїти певну кількість слів та виразів.
2.                             Вправи, що допомагають розвивати вміння логічного висловлювання.
Серед перших важливе місце посідають вправи на заучування напам’ять слів, виразів, мовних зразків, віршів.
Поряд з цими вправами я використовую серію вправ, які повинні допомогти учням розвинути вміння звязно висловлювати свої думки. Детально зупинимось на таких вправах.   
1. Я розвішую серію малюнків. Учні дають назву кожному малюнку одним реченням. З цих назв складається розповідь, оскільки малюнки розташовані у певній логічній послідовності. Всі речення потім повторюються хором. Після цього я знімаю малюнки і пропонує двом-трьом учням повторити розповідь. Потім малюнки знову розвішуються і учням пропонується сказати 2-3 речення кожен із них. Наступний етап – завдання ускладнюється: учням пропонується назвати ті ж речення, але доповнити їх описом деталей, які відсутні на малюнках.
2.  Я розповідаю учням невелику історію, побудовану на відомому учням мовному матеріалі. Потім він прошу їх одним реченням передати зміст розповіді.
3. Я називаю речення і прошу скласти розповідь, взявши ці речення за основу. Найкращу оцінку отримує той, у кого найдовша і найцікавіша розповідь. Учень багато разів повинен зробити в класі всі перелічені вправи до того, як вперше отримати завдання самостійно переказати прочитаний або прослуханий текст. Тільки в цьому разі переказ буде вправою, яка розвиває навички звязного самостійного висловлювання.
   Важливим методичним прийомом, який відноситься до групи активних способів навчання практичному володінні мови – є рольова гра.
Так, під час вивчення теми “Fruits and Vegetables”  я пропоную учням 3 класу уявити себе учасниками кулінарного телешоу, на якому вони повиині розповісти рецепт свого улюбленого салату. В цю гру пропоную пограти у групах по 5 чоловік: 4 учасники і один ведучий. Учні з захопленням завжди підтримують таке завдання.(не обходиться без мікрофону, іграшкових фруктів та овочів).
Практично увесь навчальний час в рольовій грі відведено на мовну практику, при цьому не тільки говорючий, а і слухаючий максимально активний, так як він повинен зрозуміти і запам’ятати репліку партнера, порівняти її з ситуацією, зрозуміти, наскільки вона реальна ситуації і задачі спілкування, і правильно відреагувати на репліку.
В ході гри я не виправляю помилки, а лише непомітно для учнів записує їх, щоб на наступному уроці обговорити найбільш поширені.
Рольова гра може використовуватися як на початковому етапі навчання, так і на всіх послідуючих.
Також у своїй роботі при вивченні англійської мови учні беруть участь у драматичних гуртках. Адже досягнути успіху можна лише за допомогою взаємодії учнів з вчителем, і участь в різних постановах дає їм змогу самовиразитися та досягти найкращих результатів у вільному спілкуванні іноземною мовою. При підготовці будь- якої вистави я  використовуую такі етапи роботи:
l     робота над задумом вистави;
l     планування ідейно-тематичної спрямованості;
l     обговорення режисерсько-постановчої групи та кастинг акторів;
l     підбір засобів ідейно-емоційного впливу: музики, хореографії;
l     підготовка технічних засобів: освітлення, спецефектів;
l     щоденні репетиції;
l     вибір костюмів;
l     прем'єра вистави
При всій різноманітності різгних форм та методів викладання  приховується принципово один і той же зміст – діяльність людини та відносини людей в суспільстві.
Учні прагнуть до спілкування, до дорослості, а постановка вистав дає їм можливість вийти за рамки свого контексту діяльності та збільшити його. Забезпечуючи бажання учнів, позаурочна діяльність тим самим реалізує компенсаторну функцію.




Комментариев нет:

Отправить комментарий